Niedawno Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury tłumaczył, jakie zmiany planowane są przy projekcie reaktywacji w ruchu pasażerskim dworca Wrocław Świebodzki oraz jakie przystanki kolejowe mogą powstać w najbliższych latach na terenie miasta.
Reaktywacja nieczynnego w ruchu pasażerskim od początku lat 90. Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu, to idea, który pojawia się co jakiś czas. Najnowsze pomysły na to przedstawiono w połowie marca 2023 roku. To m.in. usprawnienie połączeń aglomeracyjnych na trasie Wrocław – Środa Śląska – Legnica poprzez
odbudowę stacji Wrocław Świebodzki i przebudowę stacji w Środzie Śląskiej. Czy są nadal aktualne?
Dworzec Świebodzki – reaktywacja. Tylko kiedy? Piotr Malepszak, wiceszef Ministerstwa Infrastruktury kilka dni temu, w rozmowie z wrocławską "
Gazetą Wyborczą" opowiedział m.in. co zmieniło się w stosunku do pierwotnych deklaracji odnośnie stacji kolejowej przy pl. Orląt Lwowskich.
– Ta inwestycja będzie realizowana z poprawkami wobec pierwotnej wizji. Odcinek linii E30 z Wrocławia aż do Legnicy musi mieć większą przepustowość – zastrzegł Malepszak. – Zatem trzeba rozbudować stację Środa Śląska, gdzie jednak pociągi nie będą kończyć biegu. Wskazane jest, by dojeżdżały aż do Legnicy. Musimy poprawić przepustowość całego odcinka, np. od Leśnicy do Legnicy, gdzie mamy już 180 pociągów na dobę - dodał.
Ruch pasażerski miałby tam wrócić w 2029 roku. Jednak wiceminister infrastruktury powiedział, że nie określono jeszcze w jakich kierunkach będzie można pojechać z Dworca Świebodzkiego.
Gdzie powstaną nowe przystanki kolejowe we Wrocławiu? W kontekście planów rozbudowy estakady z dworca Wrocław Główny w kierunku Grabiszyna, pojawia się pytanie o dodatkowe przystanki.
Akcja Miasto wskazywała dwie lokalizacje o roboczych nazwach: Arkady – nad ul. Powstańców Śląskich i Zaporoska – przy ul. Grabiszyńskiej.
– Wzrastające potrzeby przewozowe na węźle i stacji Wrocław Główny oraz bardzo ograniczony dostęp do nowej powierzchni nie dają powodów, aby zakładać, iż pojawi się przestrzeń na taki peron, a tym bardziej dwa. Zapewnienie wysokiej przepustowość zapewni szybkie pokonanie tego odcinka przez pociąg – wyjaśnił wiceszef resortu infrastruktury.
Wiceminister Piotr Malepszak odniósł się również do budowy przystanku kolejowego Tarnogaj przy ul. Armii Krajowej. Ten ma powstać w ramach w ramach prac modernizacyjnych (czwarty tor) na odcinku Wrocław Brochów – Wrocław Główny. Natomiast budowa przystanków Maślice czy Osiedle Sobieskiego "wymaga współdziałanie z miastem, aby infrastrukturę pasażerską zaprojektować maksymalnie przyjaźnie pasażerom".